En intervju med Petra Shara Stoor

This post is in Swedish. I will keep you updated as soon as I´m on location in Jättendal.
Jag ska åka till Jättendal nu i December och besöka Midvinterglöd. Jag fick frågan om jag ville åka dit av Fredrik Broman, fotograf, som jag har samarbetat med mycket sista åren. Jag blev jätte nyfiken och ville veta mer. Vad är Midvinterglöd, vem är personerna bakom och vem är Petra Shara Stoor?

Därför ställde jag några frågor till Petra.

 Berätta, vem är du?

Mitt namn är Petra Shara Stoor, allt-i-allo kreatör, konstnärinna och entreprenör bosatt i Jättendal, i vackra Hälsingland. Jag är född och uppväxt i Finland, vid 25 års ålder vann jag en jorden runt-resa och begav mig iväg under 1,5 års tid med min väska på ryggen och mina tidigare konststudier med i bagaget. Denna resa blev en stor vändpunkt i mitt liv.

Efter jorden runt-resan flyttade jag till norra England och bodde i Newcastle i tre år, där jag jobbade på ett konstgalleri. Efter många år utomlands kände jag att jag ville flytta närmare familjen och valet föll då på Stockholm – delvis för att där fanns makeup artist- och maskörsutbildningen i Stockholm som lockade. Jag flyttade till Stockholm i början av år 2009, började studera igen och blev utexaminerad våren 2010. Efter min examen fann jag vägarna lite längre norrut i Sverige och hamnade i Hälsingland, blev kvar här och startade företag som frilansande makeup artist och det var även här i Hälsingland som jag våren 2011 fann mitt kall som konstnär och detta i form av skallkonst. 

Bild. Petra Shara Stoor @Skulls & Bones

Berätta lite om ditt företag.

I nuläget driver jag mitt företag som enskild firma, och under denna faller både Shara Creations,  samt Skulls & Bones Artwork. Under Shara Creations jobbar jag med makeup, specialeffektsmakeup och hårstyling för musikvideos, reklamfilmer, fotograferingar och filminspelningar. Jag skapar även rekvisita och masker för filmproduktioner. Jag arbetar även ibland som bodymakeup lärare i Face Stockholm, samt som makeup lärare på gymnasiet i Sundsvall på deltid.
– Under namnet Skulls & Bones Artwork håller jag på med något som är ganska unikt i Europa, det vill säga skallkonst. Jag målar och dekorerar kranier av djur. Detta är mitt sätt att ge en hyllning till djuren – att ge dessa ”liv igen”. Varje kranium jag målar får en egen identitet, ett unikt uttryck och andas liv igen genom min konst. Jag vill starkt poängtera att inga djur någonsin skadas av mig för denna process eller detta hantverk – jag använder mig endast av det som jag finner i skogarna eller som på annat sätt, via släkt eller vänner, kommer min väg.

Dhe’lulaa – The ageless Skull by artist Petra Shara Stoor

Vad betyder ditt skapande för dig?

Mitt skapande betyder enormt mycket för mig, det är här jag känner mig nära mig själv, går in i mina djupaste tankar och tar vara på mina visioner, drömmar och känslor och förmedlar dessa genom det jag sen skapar. Jag hade en lång period där jag inte trodde att jag skulle finna mitt kall, det som jag skulle göra. Det gjorde ont, eftersom jag visste att jag var ämnad att skapa något, men utan att finna det som var det som var ämnat mig kunde jag inte helhjärtat ge mig in i någon skapande process.

När jag sen fann att man genom makeup och masker kan skapa levande konst öppnade sig en hel värld upp för mig och utifrån detta öppnades senare portarna till skallkonsten, här genom att skapa levande död konst. Genom mitt arbete som makeup artist och som skallkonstnär pendlar jag mellan att beröra två starka krafter, liv och död och skapar levande konstverk genom bägge.Hur hittar du din inspiration?

Mina drömmar, inre visioner och stora fantasi inspirerar mig mycket, ibland känns det som om jag lever i en film där endast fantasin kan begränsa mig. Och det sker inte i första taget. Jag inspireras mycket av naturen, av folktro och väsen, myter och sägner. Min inspiration till att skapa något finns alltid nära hjärteroten, men stunden måste vara rätt för varje ting. Så många gånger lagrar jag mina visioner och plockar fram dessa när tiden känns rätt.

Temyn – The curator of Rav Mear

Vad är Midvinterglöd?

Midvinterglöd- växte sig från den lilla tanken att vara en liten alternativ julmarknad till att bli en stor satsning där unika upplevelser varvas med utställare.  Midvinterglöd går av stapeln 15 december och vi har ett fantastiskt program med iskonstskulptering, eldshow, Luciauppvisning inspirerad av folktron, folktro-föreläsare, musik, vinterbad, utställare. listan är lång och fullständigt program och information finns på vår hemsida samt Facebook. Vår förening samarbetar bl.a. med Nordanstigs kommun och med Skulls & Bones Artwork, Vi har även många andra samarbetspartners, som nämns på våra sidor.

Hemsida

Facebook

När är det? Lördagen 15 december kl. 12-20

Hur hittar man dit? Fröstengatan 17, Jättendal, Hälsingland. Karta

Varför Midvinterglöd?

Midvinterglöd föddes ur frågan -vad kan vi göra under vintertid som skulle värma mången själ?

En vän till mig och Fredrik sa: ” Ni kanske skulle ordna en annorlunda Julmarknad, det vore kul”.  Vi tände på tanken direkt och spann vidare på att vi skulle ordna ett unikt alternativ till en traditionell julmarknad.

Jag har alltid haft ett stort intresse för att anordna evenemang och äventyr och har arbetat mycket med detta tidigare. Mitt intresse för kultur och subkulturer är stort och detta intresse delar min sambo Fredrik Fernlund med mig, även han har arbetat med att anordna stora evenemang tidigare. Tillsammans blir vi två eldsjälar med så många visioner och ambitioner och det vi önskar hinna förverkliga skulle fylla en hel bok med planer.

Vi vill förmedla ett unikt koncept, en magisk vinterupplevelse som värmer och lämnar avtryck. Där vi lyfter fram subkulturer och alternativa kulturer och får dessa att skaka hand med traditionella kulturer, och föda och nära samarbeten. Vi vill hjälpa till att bidra till Nordanstigs kommuns kultur och tillväxt, samt förmedla vad vi kan åstadkomma med gemensamma krafter på landsbygden. Vi önskar skapa en vintertradition där Midvinterglöd återkommer från år till år och att det blir en mötesplats där upplevelser och människor etsar sig fast i våra hjärtan med värme!

Vem är personerna/företagen bakom Midvinterglöd?

Den ideella föreningen KF Alternativkretsen Hälsingland är huvudorganisatör bakom Midvinterglöd.

Planer på att starta en kulturförening som främjar alternativa kulturer/subkulturer hade funnits med oss en längre tid, och genom samarbeten och inspiration av en vänförening vid namn KF Kretsen i Umeå blev vår tanke ännu starkare på att även vi behöver en likasinnad kulturförening här i Hälsingland där vi tillsammans med andra eldsjälar också kan göra något av betydelse för att främja subkulturer.

Midvinterglöd var ju ett självklart startskott som vårt första evenemang och steget att bilda denna ideella förening och KF Alternativkretsen Hälsingland var ett självklart faktum. Vi bildade en ideell förening som nu har flertalet eldsjälar och medlemmar som arbetar hårt nu för förverkligande av vårt premiärevenemang Midvinterglöd.

Vi samarbetar här med många företag och andra föreningar, men KF Alternativkretsen Hälsingland är huvudorganisatör och allt eftersom Midvinterglöd växer, växer även vårt medlemsantal. Det är fantastiskt!! Snöbollen rullar sig ännu större…

Vilka kommer att närvara?

Lokala, nationella och internationella utställare. Barnaktiviteter: Hästridning, pulkbacke, tomte mm.

PROGRAM: Lena Kriström & Icehotel, EMP- Eldshow, Lucia ur djupet av folktron, Världsmästaren i vinter sim Anna-Carin Nordin, Smidesskulpturen Syndabocken av Fredrik Thelin, Riksspelman Thomas von Wachenfeldt och Dragspelerskan Lisa Eriksson Långbacka, Konstnären Janina Stoor, Kläddesignern Tinker Tailor, Skallkonstutställning mm.

Varför ska man åka och besöka Midvinterglöd?

Detta är en unik vinterhändelse, som kommer att värma både kropp och själ. En upplevelse utöver det vanliga och varje besökare som kommer, hjälper till att lämna avtryck och intryck för kommande evenemang och upplevelser!

Hur anmäler man sig?

Entré är 50 kr, (barn under 10 år gratis)

Förköpsbiljetter: Maila in intresse för förköp till alternativkretsen@gmail.com

Vid förköp av biljetter får du även en lotteribiljett där man kan vinna fina priser!

Kontaktperson: Petra Shara Stoor

Jag ska definitivt dit! En sån här alternativ julmarknad känns helt rätt i tiden, så det måste ju bara spanas på.

Enjoy! /a

 

 

 

 

4 thoughts on “En intervju med Petra Shara Stoor

Leave a Reply

